Tänään kävi sellainen onnenpotku etten ole varma uskovatko blogin lukijat tätä todeksi! En meinannut ensin uskoa sitä itsekään.
Seurasin tiiviisti markkinoita erittäin volatiliteetista tilanteesta johtuen. Yksi omistamistani osakkeista on tikkerillä IWV oleva iShares Russell 3000 Index ETF. S&P 500 indeksin sukeltaessa noin 8% huomasin erittäin omituista sen kaupankäyntitasoissa. Käytännössä ostolaita puuttui kokonaan ja 1$:n kohdalla oli vain 100 kappaleen ostotarjous. Myyntitoimeksiannot pyörivät myös jossain aivan absurdeilla tasoilla, taisi olla 40$:n tietämillä tai jotain sinne päin.
Koska kyseessä oli päivänselvä markkinahäiriö, joka kestäisi hyvin lyhyen aikaa päätin hyödyntää sitä. Laitoin sisään ostotoimeksiannon 1000 kappaleesta 2$:n hintaan, sillä seuraava ostotoimeksianto oli silloin yhdessä dollarissa. Halusin olla jonossa ensimmäisenä.
Meni hetki ja....toimeksianto toteutui! Kolmessa erässä. Ensin 283 kappaletta, sitten 418 kappaletta ja vielä noin puolen minuutin kuluttua loput 299 kappaletta.
Meni hetki ja....toimeksianto toteutui! Kolmessa erässä. Ensin 283 kappaletta, sitten 418 kappaletta ja vielä noin puolen minuutin kuluttua loput 299 kappaletta.
IWV päätti tänään kaupankäynnin 66,74$:n tasolle. Sain siis tehtyä yli 50.000 euron tilin tällä kaupalla!!!
En ollut uskoa tätä vaikka osakkeet kirjaantuivat salkkuun OK ja niistä tuli erilliset vahvistukset sähköpostitse. Soitin meklarille puhelimitse. Pääsin vasta kolmannella soittoyrityksellä lävitse ja hän varmisti, että nämä kolme kauppaa todella toteutuivat kahden dollarin hinnalla.
Nyt olen aidosti sekaisin! Tärinä on vielä kohtuullisen kova eikä nukkumisestakaan tule varmaan mitään. Tärinää auttamassa on tällä hetkellä viskiä.
Aamulla pitäisi salkkuun tulla vielä kaupoista erilliset laskelmat, joista voin ottaa screenshotit ellette usko tätä todeksi.
Huh huh...juuri nyt en oikein tiedä mitä ajatella!
Onneksi olkoon, vaikka ei tässä nyt tainnut olla onnesta kyse vaan hyvästä ajoituksesta ja hoksottimista. Näitä tilaisuuksia sattunee harvoin kohdalle.
VastaaPoistaKiitos! Kyllä tässä silti minusta enempi oli kyse siitä, että sattui vain olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja vielä reagoimaan sopivaan väliin. Ilmeisesti IWV ei ollut ainut, jossa tällainen tilaisuus aukeni.
VastaaPoistaEsim. Phil Morris päivän alin 2$ ja Accenture 0.01$.
Lisäksi twitter huhut kertovat, että joku Citygroupin treidari olsi myynyt vahingossa 16 miljardilla P&G:tä, kun tarkoitus oli ollut myydä 16 miljoonalla.
Mielenkiintoista muuten seurata onko näillä episoideilla jotain vaikutusta algoritmiseen eli tietokoneavusteiseen kaupankäyntiin, jossa ihminen ei ole laisinkaan välissä. Algoritmista kaupankäyntiä on jo noin 70% vaihdosta.
VastaaPoistaOnnittelut! Loistopilkki!
VastaaPoistaTämä on hyvä osoitus, että markkinat eivät ole rationaaliset. Mukavia yllätyksiä sattuu joskus. Jatka samaan malliin! :)
Onnittelut... Itse koitin ostaa samoihin aikoihin IWV:tä 1000kpl 1$ hintaan. Kauppa ei heti toteutunut ja ajattelin että ei tälläinen voi olla mahdollista, joten poistin toimarin! Noh, aina ei voi voittaa :)
VastaaPoistaPoimin kauppalehden keskustelusta tämän:
VastaaPoista"Bloombergilla joku asiantuntija sanoi, että nuo sikahalvat kaupat tullaan perumaan. Kaikki tiettyyn volatilitettihaarukkaan liittyvät kaupat tutkitaan."
Mielestäni omassa tapauksessa ei ole mitään epäselvää vaikka asia tutkittaisiinkin. Mielenkiinnolla seuraan asiaa.
P&G:n treidit OK:
VastaaPoistahttp://www.marketwatch.com/story/no-bad-procter-gamble-trades-at-nyse-spokesman-2010-05-06
http://www.reuters.com/article/idUSN0614548120100507?feedType=RSS&feedName=topNews
VastaaPoistatuossa jutussa on linkki peruttaviin kauppoihin. linkki tässä: http://media.globenewswire.com/cache/6948/file/8211.htm
siellä näyttäisi tuo IWV olevan mukana :/
Voihan pe*se! Mihinköhän ihmeen pykälään tämä oikein perustuu?
VastaaPoistaTietääkö kukaan käyttääkö Nordnet NYSE Arca:a? Ilmeisesti peruttavat kaupat koskevat Nasdaqissa ja NYSE Arca:ssa tehtyjä kauppoja.
VastaaPoistaOnneksi olkoon jos vaan tuo jää voimaan!!!!
VastaaPoistaMinä missasin tuon tilaisuuden, olin koneella mutta pelasin Fallout3:sta, vittu.
- tuoki
Elät jännittäviä aikoja! ;)
VastaaPoista- vdell
Laskelma näistä eilisistä kaupoista on ilmestynyt salkkuun OK.
VastaaPoistaKieltämättä jännää miten tässä käy...
Salkku on nyt ylilainoitetussa tilanteessa, sillä ostin osakkeet intraday limiittiä hyväksikäyttäen. Siirsin kyllä yön aikana Nordnettiin lisää rahaa, mutta ne eivät ole vielä kirjaantuneet.
Myös ukaasi ylilainoituksesta tuli sähköpostiin aamulla.
Mielenkiintoinen juttu eilisestä häiriöstä: The Day The Market Almost Died (Courtesy Of High Frequency Trading).
VastaaPoistaSaapa nähdä mitä tästä seuraa. En itse ole täysin HFT:tä vastaan ja jos tämä tosiaan oli HFT:n syytä, niin heidän pitäisi myös kantaa vastuu toimistaan eli tässä tapauksessa toteutuneita toimeksiantoja tulisi kunnioittaa.
VastaaPoistaOnhan tuossa jokseenkin reilu voittoprosentti =D
VastaaPoista2000 eurolla 50 000. Toivottavasti rahoja ei sinulta viedä. Olisi tuo taloudellinen riippumattomuus muutamaa vuotta lähempänä, kuin alkuun kuvittelitkaan. Aika siistiä!
Toisaalta itseäni pännii sama juttu oikein urakalla. Jossittelu on nyt astunut kehiin. Nordnetissa kun on 5000 odottamassa sijoitusta. Siitä olisi saanut yli 100 000 voiton.
Tulostinkin jo itselleni maalitaulun, johon osumista olen nyt menestyksellä harjoitellut pitkin päivää.
Kaikki jotka eivät häiriötä edes huomanneet, olkaa hyvä.
tege.wippiespace.com/stuff/stressiympyra.pdf
Ymmärsinkö oikein, että joku on painanut "osta" nappia vahingossa liian isolla summalla joka on sekoittanut markkinat?? Pahoin pelkään, että jos näin on niin kaupat peruutetaan jollakin pykälällä. Toivottavasti ei näin kuitenkaan käy.. Meikä ainakin jännittää täällä löysät housuissa mitenkä sun käy nyt tässä:)
VastaaPoistaSaituri: menetetty tilaisuuksia ei kannata jäädä murehtimaan, muuten tulee vielä hermoraunioksi. Uusia junia tulee aina. Itselläkin olisi limiitin rajoissa ollut mahdollista tehdä 1,5 miljoonan euron tili :D
VastaaPoistaOsto oli siis 2000 dollaria (+13 dollarin kulut) ja päätöskurssilla tuon arvo yli 50.000 euroa.
Anonyymi: Markkinoilla on sekalaisia huhuja mistä tämä eilinen ylilyönti loppujen lopuksi johtuu. Yhden teorian mukaan alkuunpanevana toimenpiteenä on ollut "fat finger", jonka seurauksena HFT robotit ovat seonneet ja paiskoneet osakkeita laitaan sen minkä ovat ehtineet. Tähän pykälään ollaan nyt ilmeisesti vetoamassa kauppojen peruuttamisen osalta: http://www.nasdaqtrader.com/content/MarketRegulation/ClearlyErroneous/clearlyerroneousguide.pdf
Saas nähdä miten käy. Osakkeet on edelleen salkussa. Toisaalta nehän oikeasti siirtyvät vasta T+3 päivän kuluttua vaikka välittäjä ne samantien näkyville kirjaakin. Jos ensi viikon loppupuolella ovat edelleen salkussa, niin pitäisi olla kuivilla.
Rautaiset hermot! Tässä ei ollut kyse onnesta vaan siitä, että pystyit ajattelemaan rationaalisesti muiden ollessa epärationaalisia.
VastaaPoistaHuomasin arvojen romahtaneen, mutta en tajunnut se olevan noin vakava häiriä. Enkä kiinnittänyt siihen mitään erityistä huomiota. Katsoin vain että VTI on romahtanut noin 14%. Kiroilin itsekseni ja suljin sivut.
VastaaPoistaParhaimmillaan VTI:tä sai näköjään ainakin 40% alennuksella. Joku voisi kertoa missä pohjat oli oikeasti parhaimmillaan.
Tässä virallinen kommenttini: http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2010/05/taloudellinen-riippumattomuus-blogin-pitajalla-on-rautaiset-hermot/
VastaaPoistaSami: VTI:tä sai eilen näemmä halvimmilla 0,15$:n hintaan.
VastaaPoistaMarkus: Paljon kiitoksia! :) Edelleen tosin jännään, että peruvatko kaupan vaikkei tässä varsinaisesti mistään treidistä ollut edes kyse. Osakkeet jäivät salkkuun ja siellä ne Nordnetin mukaan ovat yhä.
Toivottavasti saat pitää pottisi.
VastaaPoistaEnsimmäinen kommenttini. Kiitoksia hienosta sivusta, hyviä aiheita jäkevästi kirjoitettuna. Itse olen siirtänyt sijoitukset viimeisen kuukauden aikana rahastoista ETF:iin, pitkälti samalla mallilla, kun täällä on esitelty. Nyt sentää näkee suoraan että on kuinka monta tonnia miinuksella. Huonompaan aikaan en olisi näillä näkymin voinut aloittaa.
VastaaPoistaNo mutta tuosta pikavoitosta. Varmasti sinulla ja kaikilla muillakin pikavoittaneilla on tiedossa että kyseessä oli "häiriö" eli virhe järjestelmässä. Minun mielestäni näissä tilanteissa kauppojen peruuttaminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Tietysti järki on kaukana tästä osakehommasta, mutta kuitenkin. Toki voin pitää peukkuja juuri sinulle... kun en tiedä niitä, jotka sattuivat luopumaan osakkeistaa tuolla hinnalla. Kai niistä joku puopu, ei kai niitä muuten olisi voinut ostaa?
Se muuten on näissä EFT jutuissa vähän ihmetyttänyt, että kuinka ne voi seurata indeksiä, jos ne kuitenkin myydään ja ostetaan sillä perusteella mitä niistä tarjotaan ja pyydetään.
# NASDAQ OMXSM reported that we had no technology or system issues associated with the trading that occurred between 2:00 p.m. and 3:00 p.m., ET, today, Thursday, May 6, 2010.
VastaaPoista# Both NASDAQ® and NASDAQ OMX BXSM (BXSM) operated continuously and the NASDAQ Closing Cross ran successfully.
# There is no indication at this time that a NASDAQ market participant experienced a technological failure in connection with this event. There is also no indication that any member firm had a trade error on any NASDAQ OMX system.
Eli mistään järjestelmän häiriöstä ei ollut kyse vaan siitä, että ilmeisesti HFT botit paiskoivat osakkeita laitaan. Tällöin vika on botin algoritmin toteuttajassa ja bottia käyttävän pitäisi minusta myös kantaa vastuu mikäli sellaista käyttää.
ETF:stä voi periaatteessa tarjota mitä tahansa, mutta sen arvo ei yleensä poikkea paljoa NAV:sta. Muussa tapauksessa avautuu jälleen arbitraatimahdollisuus ja sitä kautta ETF:n hinta korjaantuu sen oikealle tasolle.
Mitä siis tarkkaan ottaen tapahtui? Alin myyntitarjous oli kuitenkin n. 40$, kuka siis ETF:t myi? Toivottavasti jotain tarkempaan analyysia tapahtuneesta blogiisi kirjoitat kunhan lopullinen selvyys tilanteeseen saadaan.
VastaaPoistaOnneksi olkoon. Nopeaa ajattelua ja omaan logiikkaan luottamista :).
VastaaPoista"NASDAQ, on its own motion, will cancel all trades executed between 14:40:00 and 15:00:00 greater than or less than 60% away from the consolidated last print in that security at 14:40:00 or immediately prior."
VastaaPoistaEli Suomen aikaan 21:40-22:00. Linkissä lista hylättävistä papereista.
http://media.globenewswire.com/cache/6948/file/8211.htm
Pelätään pahinta, odotetaan parasta..
VastaaPoista"Nasdaq ilmoitti kuitenkin peruuttaneensa joitain torstai-iltapäivällä tehtyjä kauppoja, joissa osakkeen arvo putosi hetkellisesti poikkeuksellisen paljon eli yli 60 prosenttia.
Kriittisten 20 minuutin aikana tällaisia peruutettavia kauppoja tehtiin esimerkiksi Accenture PLC:n ja Boston Beerin osakkeilla."
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/05/33278&sort=false
Mitäköhän nämä "joitain" kaupat ovat... Eiliset ostokset ovat ainakin edelleen näkyvillä Nordnetissä.
VastaaPoistaUskomaton juttu. Olen peukut pystyssä sille, että saat pitää potin!
VastaaPoistaEi voi muutakuin toivoa että saat pitää voittosi. Eli onneksi olkoo täältäkin. Hieman harmittaa että ite ei ollut koneella, ottakaamme tästä opiksi se että erehtymättömätkin tekevät erheitä.
VastaaPoistaSeuraavaa odotellessa.
Hehe, te seuraavan odottajat, sitä ei tule. Syy on yksinkertainen, kaikki ovat valmiina odottamassa nyt.
VastaaPoistaOnhan ne kaikki valmiina nyt sormi liipasimella. Mutta onneksi ihmismieli on niin kärsimätön että kesän jälkeen mr. Market ei edes muista tätä juttua.
VastaaPoistaJa sitten voidaankin toivoa/pelätä uutta sekoilua...
http://online.wsj.com/article/BT-CO-20100507-715784.html
VastaaPoistaThe SEC and Commodity Futures Trading Commission are reviewing Thursday's market activity, but they haven't announced any plans for rule changes or emergency actions.
How and when exchanges can cancel trades will be another area of debate, said former SEC chief economist James Overdahl, now a vice president at NERA Economic Consulting.
"It will be interesting to see if this in fact was clear error," Overdahl said of the dramatic market tumble lasting over a half hour Thursday afternoon. The exchanges and the SEC are discussing which trades made during that time should be voided.
"Most of the policies, if you cancel a trade, require what they call an indication of clear error, and it has actually been very controversial," Overdahl said.
In determining whether to cancel a trade, a conflict arises between traders who have hedges in place in case a stock drops and those who are pushing for "price integrity," Overdahl said.
Hyvä kirjoitus torstain mahdollisista syistä miksi kävi kuten kävi: http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703338004575230600732737716.html
VastaaPoistaTällä hetkellä taitaa näyttää siltä, että ainoastaan suoria osakekauppoja on peruttu? :)
VastaaPoistaMarkus: Mistä tuon tiedon kuulit? Itse elän tällä hetkellä siinä uskossa, että pörssit ovat peruneet kaikki kaupat, jotka ovat tapahtuneet yli 60%:n erolla normikurssiin ja että SEC on perumisista ehkä eri mieltä.
VastaaPoistaTorstaina ilmeisesti Obaman presidentin kansliassa neuvotellaan minkälaisiin muutoksiin pörssin säännöissä tämä koko episodi johtaa.
Ostot näkyvät edelleen arvo-osuus tililläni. Toisaalta kauppojen täsmäytyshän on T+3 päivää eli ehkä ne katoavat sieltä vasta tiistaina tai keskiviikkona?
En ymmärrä ollenkaan miksi kauppoja ruvettaisiin perumaan.
VastaaPoistaAinut järkevä syy olisi jokin tietotekninen häiriö pörssin järjestelmissä, mutta jos joku robotti myy tavaraa laitaan, niin se on kyllä myyjän vika eikä hän mielestäni voi tällä tavalla päästä vastuusta. Tyhmä se on joka halvalla myy.
Jesse: Olen kanssasi samaa mieltä. Varsinkin, kun järjestelmistä ei ole löytynyt mitään teknistä vikaa.
VastaaPoista60%:n raja on ilmeisesti vedetty täysin hatusta. Aluksi se oli 30%, mutta sitten laskivat sen 60%:iin.
Ainoat faktat, jota tiedän ovat nämä:
http://www.nasdaqtrader.com/TraderNews.aspx?id=ETA2010-31
(kaupat peruttu)
http://sec.gov/news/press/2010/2010-72.htm
("We are also working with the exchanges to take appropriate steps to protect investors pursuant to market rules.")
http://sec.gov/news/press/2010/2010-73.htm
("Market clearance and settlement processes functioned well and without incident.")
Tämmöinen mielipide löytyi myös: http://market-ticker.denninger.net/archives/2287-Expanding-On-The-Crash-Yesterday-NBBO.html
VastaaPoistaVieläkö on tilillä osakkeet?
VastaaPoista- tuoki
Osakkeet näkyvät yhä tilillä. Toisaalta täsmäytyspäivä on vasta huomenna, joten ehkä silloin tai keskiviikkona ilmenee jotain...?
VastaaPoistaLaitoin myös sähköpostitse tiedustelua asiaan liittyen Vakuutus ja rahoitusneuvontaan.
Huhhuh! Suuret onnittelut myös täältä!
VastaaPoistaToivottavasti saat nyt pitää pottisi. Itsehän sen sait haalittua. Toivottavasti kirjoitat yksityiskohtaisen artikkelin koko jutusta kun homma selviää..
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta..
Kauppa perutettu IWV 6.5.2010
VastaaPoistaHei xxxxxxxxxxxxx,
Olemme yrittäneet tavoittaa sinua puhelimitse.
Kauppa joka teit 6.5, osto 1000 kpl IWV @ 2,00, on perutettu väärään hinnan takia. Positio poistuu salkusta huomenna.
Jos sinulla on kysymyksiä ota yhteyttä meklarimme.
Aijai, harmin paikka! Tuo olikin "too good to be true" -kategoriassa :(
VastaaPoistaMielenkiinnolla odotan mikä on Vakuutus ja rahoitusneuvonnan kanta asiaan. Pelkään ettei kyllä muutu mihinkään :(
VastaaPoistaJos tuo ilmoitus on otsikkoinene tuossa, niin huh. Tuo kielioppi ei herätä suurta luottamusta.. :)
VastaaPoistaKyllä se on copy-paste. Meklari taitaa istua Ruotsissa ja Suomen kieli hieman ruosteessa. Sama on ollut havaittavissa kun olen puhelimitse ollut tekemisissä. Joka tapauksessa aina ollaan toisiamme ymmärretty.
VastaaPoistaVai "väärän hinnan" takia!
VastaaPoistaEli myyjä huomasikin myyneensä halvalla. Kyllä tavallista piensijoittajaa kusetetaan.
Olen vilpittömästi pahoillani puolestasi. Valitettavasti peli ei ole kaikilta osin reilua. En ole pätkääkään salaliittoteoriamiehiä,mutta silti epäilen että jos voittavalla puolella olisi ollut too big to fall -pankki ja häviäjänä sinä niin silloin ETFäsi olisivat olleet mennyttä kalua.
VastaaPoistaMutta onhan se niinkin kuten sanoit - liian hyvää ollakseen totta.
Joillakin noi treidit vaan sattuu jostain syystä menemään enempi putkeen, kumma juttu ;)
VastaaPoistahttp://www.zerohedge.com/article/unfuckingbelievable-goldman-has-zero-trading-loss-days-last-quarter
Harmittaa varmasti kovasti kun on ensin jo hiukan ajatellut saavansa pitää potin. Asia oli täysin selvä alusta asti että näin käy. Ei varmaan auta mutta täytyy ajatella että mitä jos olisikin ollut se kenen stop loss toteutuu markkinahäiriön vuoksi ja menettäisi sen 50k. Treidarilla kun on pakko olla stop loss käytössä. Eli onneksi näin.. Kiitokset kuitenkin mielenkiintoisesta blogista ja onnea matkalle.
VastaaPoistaKyllä on törkeetä touhua että kauppa peruttiin ilman mitään todellista syytä! Vilpittömät pahoittelut, sillä sinä jos kuka olisit tällaisen pikavoiton ansainnut.
VastaaPoistaEdelliselle anonyymille kommenttina, että se on ihan oma moka jos laittaa stop lossin ilman mitään minimihintaa. Sietäisikin menettää rahansa jos ei osaa perusasioita mutta silti pelaa kymmenillä tuhansilla. Aina lopulta raha tuppaa kulkeutumaan sinne missä sitä osataan käsitellä.
Vielä edelliseen.. Olihan siinä selvää syy perua kauppa. Syy oli markkinahäiriö minkä blogin pitäjä jo otsikossa ilmoittaa. Ja ymmärrät toki että kauppoja ei voisi perua ellei asiasta olisi mustaa valkoisella.
VastaaPoistaNo kyllä nämä perumiset ovat aiheuttaneet sen varran suurta kalapaliikkia rapakon toisella puolella ettei mitenkään selvänä asiaa voi pitää.
VastaaPoistaEdelleen näyttää siltä ettei mitään teknistä vikaa pörsseissä ollut. Herrat ovat vetäneet hatustaan 60% tason, jonka alle tehtyjä kauppoja ei vain hyväksytä.
Se että toinen osapuoli tekee ISO (Intermarket Sweep Order) toimeksiannon ei ole minun vika. Kyseiset toimeksiannot eivät ole mitään pikkutekijöiden toimeksiantoja, sillä niissä toimeksiannon tekijä nimenomaan haluaa myydä/ostaa osaketta siihen hintaan mitä markkinoilla on tarjolla. Likviditeetin puuttuessa minä olin yksi niistä harvoista, joka otti riskiä tarjoamalla likviditeettiä silloin kun sitä eniten kaivattiin. Nyt joudun siitä kärsimään.
Suosittelen tutustumaan Nasdaq sääntöön 11890(b), jonka perusteella kaupan peruuttaminen on yksipuolisesti tehty.
Lisättäköön vielä sekin mielipide, että mikäli markkinahäiriöistä ei saisi hyötyä olisi samalla myös todella monet hedge fundit tarpeettomia. Monien niiden toiminta perustuu nimenomaan markkinahäiriöiden löytämiseen ja niiden hyödyntämiseen. Hyvä esimerkki tästä on "Black Swan" hedge fund, joka etsii juurikin torstaisen tapaisia anomalioita.
VastaaPoistaUniversa Investments L.P. siis tämä "black swan" hedge fund.
VastaaPoistaArvopaperien kaupankäyntisäännöistähän tuo löytyy. Ei tämä kuitenkaan ole mikään villi länsi..
VastaaPoistaJos myydään sillä hinnalla mitä markkinoilla tarjotaan on oletuksena että markkinat toimivat normaalisti. Jos kauppa ei olisi poikennut noin oleellisesti niin asiahan olisi aivan eri.
VastaaPoistaJuuri näin on käsitykseni mukaan tapahtunutkin. On maksettu sillä hinnalla mitä on tarjottu (2 dollaria).
VastaaPoistaEi tämä mikään mielipideasia ole. Siksi SEC tutkii asiaa omalla tahollaan ja tulen myös kuuntelemaan Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kantaa, kun heidän päätöksensä tästä aikanaan valmistuu.
VastaaPoistaEn ole ainut joka pitää asiaa epäoikeudenmukaisena ja vääränä.
VastaaPoistaNyt tälle pystyy jo nauramaan: http://www.thedailyshow.com/watch/mon-may-10-2010/a-nightmare-on-wall-street
VastaaPoistaSääli, jos kaupat perutaan. Minun mielestä kaupan perumisen syyksi ei riitä se, että myyjä myy alihintaan. Varsinkin, jos myyjänä on ison investointipankin robotti, eikä pankin tiskillä asioiva eläkeläinen, joka myy eläkesijoituksia "päivän kursilla".
VastaaPoistaSilloin kun isojen pankkien botit takoo voittoja eläkerahastojen ja yksityisten sijoittajien kustannuksella, pomojen bonuksia nostetaan. Kun robotit tekee tappioita, kaupat perutaan. Ja pomojen bonuksia nostetaan. Reilu peli.
VastaaPoista