Tulos kesäkuu 2010 (+6229,88€)

19.6.2010 | Kohti taloudellista riippumattomuutta



Jos edellinen kuukausi oli sijoitusomaisuuden kehittymisen kannalta huonoin pitkään aikaan, niin nyt kehitys heilahti täysin ympäri. Viimeisen kuukauden aikana salkku pulskistui hurjat 6229,88€ eli 15,76%!

Perinteisesti kesä on pörssissä hiljaista aikaa eikä suuria muutoksia koeta. Tänä vuonna on tilanne ollut aivan toinen. Pörssi on tarjonnut koko rahan edestä "vauhtia ja vaarallisia tilanteita". Markkinavoimat ottavat nyt totisesti mittaa siitä oliko tämä lama tässä vai nähdäänkö vielä uusi pudotus kun elvyttäminen aikanaan loppuu. Selvää näkemystä ei ole, mikä näkyy pörssissä hermostuneisuutena voimakkaiden liikkeiden kautta. Itse suhtaudun tilanteeseen optimistisesti, mutta myös pessimistejä riittää yllin kyllin.

Viimeisen kuukauden aikana olen keskittynyt salkun satelliittisijoitusten kasaamiseen. Tämän vuoksi en ole tehnyt ytimeen uusia ostoja. Tällä hetkellä arvioin, että kustannustehokas satelliittistrategiani vaatii vähintään 10.000 euron panostuksen, joten niiden osuus tulee vielä kasvamaan. Satelliittien osuus salkusta siis kasvaa suuremmaksi kuin alunperin ajattelin, mutta ajan myötä se laskee, sillä teen yhä kuukausittaiset ostot ytimen muodostaviin ETF:iin. Kunhan saan ensin kasattua kaikki satelliitit kasaan. Olen valmis elämään hetkellisesti suuremman satelliittiosuuden kanssa.

Tekemäni db x-trackers MSCI USA TRN Index (XMUS) ostos Tukholman pörssistä on paljastunut virheeksi. Kyseisen ETF:n spreadit ovat valtavat ja vaihto lähes olematonta. Tulen likvidoimaan sijoituksen lähiaikoina.

Kassavirtaa tarjosi Seligsonin OMXH25 ETF, joka maksoi osinkoa 84 senttiä osakkeelta. Omalla omistusmäärällä tämä tarkoitti noin 200 euron tuloa ennen veroja. Nykyisellä 22,15 euron kurssilla osinkotuottoprosentiksi tulee 3,79%, mitä voi pitää kohtuu hyvänä.


Satelliittien paisuttaminen näkyy heti salkun allokaatiossa. Tämän johdosta kuukauden takaiseen Kiinan paino laski yhden prosenttiyksikön - Venäjän, USA:n ja Suomen kaksi prosenttiyksikköä. Mielenkiintoisesti Brasilian ja Euroopan osuudet säilyivät ennallaan suotuisan markkinakehityksen ansiosta.

Tässä kuussa paukahti myös vuodelle 2012 asettamani sijoitusomaisuuden tavoite rikki. Olen nyt noudattanut omaa suunnitelmaani kahden ja puolen vuoden ajan ja tällä hetkellä olen tavoiteaikataulusta saman verran edellä. Näyttääkin siltä, että saavutan taloudellisen riippumattomuuden huomattavasti nopeammin kuin olen suunnitellut. Alkuperäinen noin kahdenkymmenen vuoden suunnitelma voi hyvässä lykyssä lyhentyä niin, että saavutan tavoitteen jo noin kymmenen vuoden kuluttua. Ehkä jossain vaiheessa voisi olla tarpeellista päivittää suunnitelmaa?

Vaimon laskettuun aikaan on nyt alle kuukausi. Sen myötä elän elämässäni mielenkiintoisia aikoja. Kaikki tarvittavat hankinnat alkaa olla tehty, joten hyvässä lykyssä voisin kesän jälkeen kokeilla kasvattaa kuukausittaista säästösummaa.

Kaiken kaikkiaan erittäin hieno mennyt kuukausi. Tästä on hyvä jatkaa!

Yhteenveto
Salkun arvo kesäkuu 2010: 45 755,13€
Muutos edelliseen katsaukseen: 6 229,88€
Vuoden 2010 tavoite ylitetty 23 079€:lla.
Vuoden 2011 tavoite ylitetty 13 638€:lla.
Vuoden 2012 tavoite ylitetty 3 064€:lla.

24 vastausta artikkeliin "Tulos kesäkuu 2010 (+6229,88€)"


Sumeet kirjoittaa:

Onneksi olkoon, hienosti näyttää menevän! Olet varmasti myös huomioinut salkkusi riskitason, joka on omiaan tuomaan suuria kuukausittaisia heilahteluita.

Olen seurannut ansiokasta blogiasi pidemmän aikaa ja minulle on muutama kysymys (toinen pidemmältä ajalta ja toinen ihan vasta viimeisimpien kirjoitusten kautta):

1. Miksi käytät juuri EWZ, IWV, FXI, RSX, OMX25 ja VKG etf:iä? Nämä ovat tietysti lähes kaikki yhteen maahan sijoittavia (VKG ei ole), mutta samalla myös hieman hintavia. Laskin että näiden yhteenlaskettu hallinnointipalkkio sinun jakaumalla on n. 0,5%. Itse käytän seuraavia eft:iä, joilla saa hyvin samanlaisen jakauman kuin sinulle ja kaupanpäällisiksi vielä lisää hajautusta: VWO (Brasilia+Kiina+muut), VTI (Yhdysvallat), GUR (Venäjä+muut). Lisäksi OMX25 on helppo korjata suorilla osakesijoituksilla jo sinunkin pääomalla (hallinnointikulut 0 ja osingot pienemmällä verolla). Näillä sinun tapauksessa säästäisi n. 0,25% hallinnointikuluissa. Onko tämä sitten paljon vai vähän niin tiedä sitten?

2. Toisena tämä sinun kallistuminen aktiivisempaan suuntaan satelliiteilla. Tämä vaikuttaa, tosiaan kuten joku on jo kommentoinutkin, selkeältä linjan muutokselta etenkin jos olet nyt nostamassa niiden painoa suuremmaksi mitä aikaisemmin olit ajatellut. Oletko muuten katsonut mitä sinun alkuperäinen sijoitussuunnitelma näistä satelliiteista sanoo? Olet ilmeisesti kuitenkin punninnut tilannetta omalla kohdallassi riittävästi tehdäksesi tällaisen muutoksen? Sitähän emme voi tietää mitä aika tuo tullessaan (voitatko vai häviätkö) mutta malttia ja "jäitä hattuun" on hyvä pitää mielessä. Mikäänhän sijoittamisessa ei ole varmaa kuin ne kulut (ja niitähän tuo aktiivinen salkunhoito satelliiteissakin kasvattaa).

Tsemppiä eteenpäin!

19.6.2010 klo 17.53.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Kiitos kiitos :)

Salkku on riskipitoinen, se on tiedossa. Uskon sen kuitenkin vastaavan omaa riskinsietokykyäni, sillä istuin sen päällä myös finanssikriisin pahimman vaiheen. Ikävää oli seurata kun sijoitusten arvo laski kuukausi toisensa jälkeen. Pysyin silti suunnitelmassani.

Tässä vielä näitä vastauksia sinua askarruttaneisiin kysymyksiin:

1. EWZ, RSX ja FXI ETF:ät olen valinnut, koska haluan painottaa BRIC maita. Jostain kumman syystä en kuitenkaan pidä Intiasta ja siten en halua sijoittaa sinne. Tämän vuoksi olen joutunut poimimaan maat yksitellen - muussa tapauksessa jokin yksittäinen BRIC ETF ajaisi saman asian. Totta on, että VTI on parempi vaihtoehto USA:n kuin IWV. Jos nyt alkaisin kasaamaan USA sijoituksia valitsisin sen. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan kannata realisoida nykyistä valintaa - tulisi vain veroseuraamuksia. OMXH25 on mukana, koska haluan painottaa kotimarkkinoita. VGK ja IWV sijoituksilla olen ottanut haltuun kehittyneet markkinat. OMXH25 ETF:ää aion käyttää jatkossakin - en aio tehdä suoria osakesijoituksia. Indeksi tasapainottaa aina itse itsensä - indeksin omatekoinen replikointi tarkoittaa ostoja ja myyntejä, joilla on veroseuraamuksia. Lisäksi arvostan yksinkertaisuutta. On helpompi seurata yhtä ETF:ää kuin 25 eri osaketta.

2. Sijoitussuunnitelmani ei ota kantaa ydin-satelliittimalliin vaan olen siinä hahmotellut sijoitusten painot vielä korkeammalla tasolla. Paljonko korkoja, osakkeita, kiinteistöjä jne. Sinänsä satelliitit siis istuvat suunnitelmaan. Blogi on siinä mielessä mahtava media, että se mahdollistaa keskustelun lukijoiden kanssa. Toivon, että pidätte kovasti meteliä mikäli täysin vaihdan suuntaa. Olen viime aikoina kirjoittanut paljon aktiivisesta sijoittamisesta. Ei kuitenkaan kannata pelätä, että niistä muodostuisi salkkuni ydin tulevaisuudessa. Näiden kirjoitusten määrä johtuu vain siitä, että tutkin nyt asiaa tarkemmin ja silloin niistä tulee myös kirjoitettua samalla. Olen ja pysyn edelleen passiivisena indeksimiehenä. Jopa tämä salkun "aktiivinen" osa rakentuu passiivisuuden varaan. On hyvä, että kuitenkin muistutatte minua asiasta :)

19.6.2010 klo 18.34.00

turisti1 kirjoittaa:

Ihmettelen myös intoa käyttää OMXH25-ETF:ää. Esim. Nordnetin kautta 25 suomalaista osaketta saisi hankittua 150 euron kuluilla. Kun horisontti on pitkä, ei kaikkia osakkeita edes tarvitse ostaa kerralla.

Pitkällä aikavälillä verohyöty osingoista (28 % vs. 19,6 %) sekä hallinnointipalkkion säästäminen olisi melkoinen etu.

Lisäksi mielestäni markkina-arvopainotettua indeksiä seuraava salkku tasapainottaa itseään juuri väärään suuntaan (ostetaan lisää osakkeen kallistuessa ja myydään halventuessa). Mieluummin vaikka osakekori tasaosuuksin, jota tarvittaessa tasapainottaa esim. kerran 10 vuodessa.

19.6.2010 klo 19.45.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Jokainen sijoittaa itselleen sopivalla tavalla. Itse en välitä pitää salkussa suurta määrää eri osakkeita vaan mielummin yhtä ETF:ää - vaikka se olisi hieman kalliimpaa. Joku toinen tekee päinvastoin ja se on just fine.

Mitä indeksiin tulee, niin vaihtoehtoja ei ole. Seligsonin OMXH25 ETF kun on ainut olemassa oleva ETF Suomen markkinoille.

Indeksistä poistuva yritys muuten aiheuttaa aikamoisen muutoksen odotuslaskelmiin kulujen osalta mikäli indeksiä lähtee itse replikoimaan.

19.6.2010 klo 19.56.00

Sumeet kirjoittaa:

Vielä tuosta OMXH25-ETF:stä kun turisti1 otti myös asian esille.

Huomionarvoista on myös se, että VGK sisältää n. 2% sijoituksista Suomeen. Yhtiöt jotka ovat mukana ovat myös suurelta osin mukana tuossa OMXH25:ssä. Esim. Nokia on VKG:n 23 suurin sijoitus.

Lisäksi heti aluksi ei ole ehkä ihan välttämätöntä omistaa kaikkia OMXH25:n osakkeita vaan kerätä näitä pienissä erissä salkkuun. Itselläni on esimerkiksi tällä hetkellä vain 6 yhtiötä Suomesta, joista 5 on mukana OMXH25:ssä. Tutkimusten mukaan myös hajautushyöty pienenee hyvin nopeasti osakemäärän kasvaessa. Nautin osingot pienemmällä prosentilla ja hallinnoinnista en maksa mitään. Tämä malli sopii minulle. VKG hoitaa muun Euroopan.

19.6.2010 klo 20.02.00

turisti1 kirjoittaa:

Toki jokainen saa sijoittaa tyylillään. Keskustelu kuitenkin sallittaneen?

Ja kuluista vielä: Nordnetin nykyisen kampanjan aikana tuon 25 lappua ostaisi hintaan 75 euroa (25 x 3 e).

Olen samaa mieltä Sumeetin kanssa, että hajautus 25 lappuun ei edes välttämätön, vaan vähempikin riittäisi. Enkä oikein nää muutenkaan itseisarvoa jonkin indeksin orjallisessa noudattamisessa.

19.6.2010 klo 20.11.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Tottakai keskustelu sallitaan, ilman muuta. Kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä ja on hyväkin, että välillä haastetaan. Vain silloin oppii katsomaan asioita uusista kulmista.

Sumeet: Olen tiedostanut Suomen painon VGK:sta. Haluan kuitenkin painottaa kotimarkkinoita vielä enemmän, joten sen kautta on perusteltua pitää myös OMXH25:sta.

turisti1: Indeksin pitäminen ei ole itseisarvo. Minulle arvo tulee yksinkertaisuudesta. Yksinkertainen on helpommin ymmärrettävä. Pidän tällaisista ratkaisuista sillä näin omien sijoitusten kokonaisuus on helpompi hahmottaa.

19.6.2010 klo 20.24.00

Anonyymi kirjoittaa:

Hei!

DB X-trackersien osto Tukholman pörssistä näyttää osoittuneen vikatikiksi suuren spreadin ja mitättömän vaihdon vuoksi. Mitkä mahtavat olla jatkosuunnitelmasi? Aiotko jatkaa nyt vanhojen tuttujen indeksiosuusrahastojen ostamista Nordnetissä vaiko siirrytkö toisen puljun asiakkaaksi?

20.6.2010 klo 22.10.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

En ole vielä päättänyt. Muutamat seuraavat kuukaudet menevät satelliittiosuuden kasvattamiseen ja siihen on Nordnet ihan hyvä valinta Suomen osalta nykyisen 3 euron tarjousjakson aikana.

Jää siis nähtäväksi. Hirmuinen hintojen korotus Suomen ulkopuolelle kismittää edelleen.

20.6.2010 klo 22.17.00

Anonyymi kirjoittaa:

"Viimeisen kuukauden aikana salkku pulskistui hurjat 6229,88€ eli 15,76%!"
Tuo vaikuttaa uskomattoman hyvältä. Taulukkosi mukaan olet siis saanut parhaan tuoton eli lähes 30% SLG_OMXH25:llä. Kuukauden tuotto tuolle näyttäisi kuitenkin olevan 'vain' 2.29%. Onkos nuo luvut nyt siis oikeasti kuukauden ajalta?

21.6.2010 klo 15.19.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Sama kysymys putkahtelee aika ajoin. Mittaan salkkuni kehitystä sijoitusomaisuuden määrällä. Se pitää siis aina sisällään myös kuukauden aikana tehdyt lisäykset salkun pääomaan. Näin saa pidettyä omaa motivaatiota paremmin yllä.

Pidän erikseen tilastoa paljonko salkun tuotto on ollut ja sen paljastan vuosikatsauksien yhteydessä. Tällä hetkellä tuotto sijoitusomaisuudelle on tälle vuodelle n. 9% luokkaa.

Mikäli haluat voit tieten laskea erikseen tuoton vertaamalla edellisen kuukauden katsaukseen vähentämällä siitä salkkuun tehdyt lisäykset.

Sijoitusomaisuus siis lisääntyi tässä kuussa tuon reilut 15%.

21.6.2010 klo 15.23.00

jussi kirjoittaa:

Satelliittien pitämisen erillään kaaviossa ymmärrän, mutta se että Suomi ei kuulu Eurooppaan ihmetyttää.

Itsekin käytän muuten laskelmissa tuota tapaa että lasken sijoitukset ja tuotot yhteen salkun kokoa kuvaavassa kaaviossa :)

21.6.2010 klo 15.53.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Juu, eihän tuossa kyse ole muusta kuin siitä miten sijoitukset haluaa omassa päässänsä jäsentää. Koska painotan Suomea erikseen, niin olen päätynyt pitämään sen myös allokaatiossa erikseen.

Toki Suomi kuuluu Eurooppaan ja siten sen voisi myös yhtä hyvin lukea sinne :)

21.6.2010 klo 15.57.00

Anonyymi kirjoittaa:

Moikka,

Olen myöskin seurannut blogiasi jonkin aikaa. Millä tavalla huomioit USD/EUR kurssin muutokset, kun seuraat salkkusi arvoa ? Kuinka paljon hyvää sinulle on tullut pelkästään valuuttakurssin muutoksista ?

22.6.2010 klo 7.35.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Lasken salkun kehityksen seuraavasti:

1. Vasemmassa sarakkeessa on euromääräinen summa, jolla olen osaketta hankkinut vähennettynä kustannuksilla.
2. Kerron osakemäärän sen noteerauskurssilla, sekä valuuttakurssilla.
3. Näin saan tulokseksi osakkeen nykyisen euromääräisen arvon. Tämä on kyseisen osakkeen (ETF:n) tuotto, joka näkyy oikeassa reunassa.

Noteerausvaluutallahan ei ole merkitystä vaan sillä missä valuutassa aina kyseisen ETF:n sijoitukset ovat (esim. Venäjä ETF:n ruplissa).

Oma kirjanpito on aina hyvä olla olemassa. Esimerkiksi Brasilian sijoitukseni taitavat tällä hetkellä näkyä Nordnetin palvelussa tappiollisina vaikka ne ovat oikeasti varsin mukavasti plussalla.

22.6.2010 klo 8.54.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Ups, tuli sanottua väärin. Eli ensimmäisessä kohdassa hankintahinta siis pitää _sisällään_ kulut. Seuraan aina tuottoja huomioiden kaikki kulut.

22.6.2010 klo 9.26.00

Anonyymi kirjoittaa:

Hei,

olisiko vinkkejä ETF:iin, jotka uudelleen sijoittavat osingot suoraan?

22.6.2010 klo 9.37.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Ainakin db x-trackersiltä löytyy swap pohjaisia "uudelleensijoittavia" iso liuta. Uudelleensijoittavat on suluissa, sillä ne perustuvat tosiaan johdannaisten käyttöön ja siten osinkojen vaikutus huomioidaan keinotekoisesti.

22.6.2010 klo 9.48.00

WB kirjoittaa:

Eikö tuotto olisi helpointa laskea yksinkertaisesti:
SALKKUUN TALLENNETTU RAHAMÄÄRÄ EUROINA miinus SALKUN ARVO NYT EUROINA. Tai vastaavasti jos salkku plussalla:
SALKUN ARVO EUROINA miinus SALKKUUN TALLENNETTU RAHAMÄÄRÄ.

Tässä tulisi laskettua kaikki kulutkin mukaan

22.6.2010 klo 11.39.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Salkun HPR ja annualisoitu HPR on laskettu erikseen, jos katsot tarkemmin. Kulut on huomioitu laskuissa.

22.6.2010 klo 11.42.00

Anonyymi kirjoittaa:

Noita oikeasti uudelleensijoittavia on myös olemassa, ainakin iSharessilla, tosin niissä hallinnointi on hieman normaalia ETF:ää kovempi

22.6.2010 klo 16.08.00

Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:

Kyllä, ainakin EUNM on yksi tällainen. Noteerataan Saksassa ja likviditeetti tosin varsin kehno. Mitäs muita noita on kuin EUNM?

22.6.2010 klo 16.20.00

Anonyymi kirjoittaa:

Juu EUNM:ää itsellä on salkussa, huonon likviditeetin vuoksi en tiedä ostanko lisää vai ostanko jatkossa kehittyviä muilla ETF:llä.

23.6.2010 klo 12.11.00

EL kirjoittaa:

turisti1 kirjoittaa:
"Lisäksi mielestäni markkina-arvopainotettua indeksiä seuraava salkku tasapainottaa itseään juuri väärään suuntaan (ostetaan lisää osakkeen kallistuessa ja myydään halventuessa)"

Eikös tämä ole niinpäin että kun osake kallistuu niin rahaston ei tarvitse ostaa sitä lisää koska osakkeen kallistuminen pitää huolen siitä että sen osuus rahastossa kasvaa. Ja vastaavasti kun osake halpenee, rahaston ei tarvitse sitä myydä.

23.6.2010 klo 14.47.00

Jätä kommentti

« Vanhemmat tekstit Uudemmat tekstit »

Related Posts with Thumbnails